Sztuka otwarta
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie rozpoczyna realizację projektu „AST otwarta”. Już jutro, w siedzibie AST, osoby niewidome lub niedowidzące, wraz z opiekunami, będą mogły doświadczać teatralnych wrażeń podczas spektaklu „Świat gdzieś indziej”.
Jutrzejsze przedstawienie to pierwsza kwietniowa inscenizacja z audiodeskrypcją przygotowana w krakowskiej AST. Drugą będzie „Next level” wystawiony 25 kwietnia.
Cena biletu dla osoby niewidomej lub niedowidzącej wraz z opiekunem: 20 zł.
Osoby zainteresowane korzystaniem z audiodeskrypcji prosimy o kontakt z Działem Teatru AST i promocji, tel.: 12 362 71 30, 602 510 058.
Gratulujemy Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie cennej inicjatywy.
Opisy spektakli
„Świat gdzieś indziej”, reż. Marcin Czarnik
Pokaz z audiodeskrypcją: 20.04.2023 r, 18.00
Spektakl na podstawie powieści Johna Crowleya pt. „Małe, duże”
Wyobraźcie sobie Nasze magiczne Encanto, tyle że odbite w niepokojącym, mrocznym zwierciadle. To właśnie Małe, duże – powieściowy pierwowzór Świata gdzieś indziej. Tutaj Magiczny Dar ma w sobie wiele smutku i ambiwalencji. Bliżej mu do ciążącej nad kolejnymi pokoleniami klątwy niż do cudownych mocy znanych z disneyowskich animacji.
Harold Bloom, jeden z najbardziej utytułowanych literaturoznawców naszych czasów, nazywa Małe, duże nieodkrytym arcydziełem. „Sądzę, że to najlepsza książka tego rodzaju od czasu Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carolla” – pisze. Jednak nie jest to lektura łatwa. Nawet Bloom, zawodowo zajmujący się książkami, podkreśla, że Małe, duże to dzieło, które trzeba czytać wiele razy i za każdym razem odkrywa się w nim coś nowego. Zupełnie jak labiryntowy, czarodziejski dom Edgewood, który stanowi tu główne miejsce akcji.
Dla Marcina Czarnika i pracujących z nim młodych artystów zaczarowany dom staje się przede wszystkim metaforą teatru. To dziwne miejsce, które istnieje trochę naprawdę, a trochę umownie, dzięki czemu obnaża umowność wszystkiego, co braliśmy za bezdyskusyjnie realne. Miejsce, w którym czary zderzają się z rzeczywistością, pozwalając nam doświadczyć zarówno magiczności zwyczajnego, jak i – co jeszcze ciekawsze – rozczarowującej prozy kryjącej się za każdą magią.
Jedna z bohaterek powieści skarży się, że nasz świat, z którego wygnano mity, stracił sens i stanął na głowie. Ale może nie wszystko stracone? Może na naszej mapie wciąż zaznaczono punkty mocy, owe drzwi między światami? Tyle, że miejsca takiego nie nazywamy już dziś uroczyskiem ani zaklętym kręgiem, lecz po prostu – teatrem.
Tłumaczenie: Justyna Gardzińska
Adaptacja tekstu, reżyseria i opieka pedagogiczna: Marcin Czarnik
Konsultacja dramaturgiczna: Marcin Napiórkowski
Scenografia, kostiumy, reżyseria świateł i choreografia: Milena Czarnik
Kierownictwo muzyczne: Wojciech Myrczek
Sound design: Mateusz Śniechowski (IV WA)
Wideo: Natan Berkowicz
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Choreografia układu walki: Tomasz Wesołowski
Efekty kaskaderskie: Tadeusz Widomski
Asystentka reżysera: Julia Turczynowicz-Suszycka (IV WA)
Asystentka scenografki: Adela Bukowy (III ASP)
Występują: Julia Latosińska, Aleksandra Marcinkowska, Przemysław Płaczek, Aleksander Raczek, Hanna Szurgot, Mateusz Śniechowski, Julia Turczynowicz-Suszycka
oraz zespół muzyczny w składzie: Wojciech Długosz (perkusja), Jan Kusek (instrumenty klawiszowe).
„Next level”, reż. Marcin Liber
Pokaz z audiodeskrypcją: 25.04. 2023 r., 18.00
Spektakl na podstawie książki Marka Millera Sekta made in Poland oraz zebranych materiałów dokumentalnych. Spektakl dyplomowy studentek i studentów IV r. Wydziału Aktorskiego AST w Krakowie.
Sekta? Odkrywamy, że wszyscy mamy jakąś intuicyjną definicję kiedy słyszymy to słowo. Równie intuicyjnie potrafimy szybko określić nasz stosunek. Sekty są złe. Ktoś się nie zgadza? Ale czy potrafimy też szczerze zadać sobie pytanie, bez uprzedniej odpowiedzi, o to, czym jest sekta dla jej wyznawców? Łacińskie słowo Secta (kierunek, droga, postępowanie, zasady, stronnictwo, nauka) prawdopodobnie pochodzące od słów Sequi (iść za kimś, postępować, towarzyszyć) lub Secare (odcinać, odrąbywać, odcinać się od czegoś). Dlaczego ludzie dołączają do sekt? Dlaczego ich potrzebują? W jakim świecie pojawia się ta potrzeba? Czym jest sekta?
Planeta Ziemia zostanie poddana recyklingowi. Jedyną szansą na ewakuację jest pójście z nami. Chodź z nami.
Reżyseria i adaptacja: Marcin Liber
Współpraca dramaturgiczna: Miłosz Mieszkalski (III WRD)
Kostiumy, światło, scenografia: Mirek Kaczmarek
Asystenci reżysera: Miłosz Mieszkalski (III WRD), Maria Wójtowicz (IV WA)
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Występują: Bartosz Czarny, Natalia Gadomska, Bartosz Gomoła, Oskar Jarzombek, Emil Owczarek, Natalia Raciborska, Rozalia Rusak, Anita Szepelska, Jacek Tyszkiewicz, Maria Wójtowicz, Jakub Wyszomirski
Źródło: materiały promocyjne AST